Monday, June 05, 2006

THIS SUMMER

كل عام وأنتم بخير ... انتهت سنة تانية بكل اللي كان فيها بس ع العموم كانت سنة مميزة
في الstaff في المشاريع في روح الدفعة مع بعضها .

كانت سنة حلوة

لكن المهم اللي جاي ... مقصدش تالتة ورابعة أنا أقصد الصيف حنعمل فيه أيه .

أنا أريت رأي بشمهندس أحمد حسين وان احنا لازم نكون منتجين الصيف ده ونطلع حاجة بايدينا
وعجبتني أقوي الفكرة لأني من زمان نفسي أشوف حاجة عملاها ايديه واشوف الناس بتستفيد منها ......ايدي علىايدكم


وفي ناس ناوية تاخد كورس ماكس وده لازم يعني ضروري وهمه جدا جدا جدا وانتوا عرفين ليه ........ وفي ناس ناوية تتدرب عند أى دكتور وتقضي الصيف تدريب كويس .......وفي ناس ناوية تشتغل وديه حاجة حلوة أقوي وأنا نفسي أعملها الصيف ده إن شاء الله وفي ناس ناوية ................. وفي ناس ناوية ................. وفي ناس ناوية .................
تمام أوي كده لكن السؤال الدين فين ؟؟؟؟؟؟

احنا زي ما بنعمل لدنيتنا رغم إنها فانية يقول تعالى (إنما تقضي هذه الحياة الدنيا ) لازم نعمل لأخرتنا حياتنا الأصلية (والآ خرة خيرا وأبقى ) .

طيب نعمل ايه : يقول تعالى (وقال الرسول يا رب إن قومي اتخذوا هذا القرآن مهجورا

نحفظ القرآن هو ده اللي احنا نعمله الصيف ده ....مقصدش نحفظ القرآن كله في 3 شهور ولكن جزء أو اتنين أو تلاتة

ياجماعة امريكا بدأت تطلع كتب فيها حاجات من القرآن طلعت كتاب اسمه الفرقان
كل واحد فينا لازم يغير على دينه ويقول انا ححفظ القرآن كله مهما غيروا فيه حكون انا حافظ الأصل مش حسمح لحد يغير فيه نقطة واحدة

يقول تعالى (ولقد آتيناك سبعا من المثاني والقرآن العظيم )
(إن هذا القرآن يهدي للتي هي أقوم و يبشر المؤمنين الذين يعملون الصالحات أن لهم أجرا كبيرا)
(و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنين و لا يزيد الظالمين إلا خسارا)

وقال النبي صلى الله عليه وسلم قال : اقرأوا القرآن فإنه يأتي القيامة شفيعا لأصحابه .
ويقول النبي صلى الله عليه وسلم : الذي يقرأ القرآن وهو ماهر به مع السفرة الكرام البررة و الذي يقرأ القرآن ويتتعتع فيه وهو عليه شاق له أجران .

ويقول النبي صلى الله عليه وسلم : إن الذي ليس في جوفه شيء من القرآن كالبيت الخرب .
ويقول النبي صلى الله عليه وسلم : منم قرأ حرفا من كتاب الله فله حسنة والحسنة بعشر أمثالها
لا أقول آلم حرف ولكن ألف حرف ولام حرف وميم حرف .
ويقول النبي صلى الله عليه وسلم :يقال لصاحب القرآن اقرأ وارتق ورتل كما كنت ترتل في الدنيا فإن منزلتك عند آخر آية تقرؤها .

القرآن ياجماعة هو اللي ممكن يرفع مكانك في الجنة ثوابه عظيم له حلاوة في القرأة وحلاوة في القلب وحلاوة في كل وقت تقرأه فيه القرأن حيرتب حياتك حيساعدك في الدنيا حينفعك في الآخرة

لازم نخليه في حسبنا الصيف ده أنوي بصدق والله حيعينك حاول تبقى مع أصحابك اللي في الكلية أو تبقي مع صحباتك اللي في الكلية حيساعدوكم كتير لكن اوعى تنسى إن شاء الله مش حيعدي الصيف ده غير لما أحفظ جزء من القرآن .

انا اسف عشان طولت عليكم وجزاكم الله خيرا

1 Comments:

At 5:14 pm, Blogger salouha said...

go go ya pop kolina m3ak walahi bas me7tagen tashgee3 mesh mn 7ad mn nafsena wbalash seret amrica fel mawdoo3 7'alina fi sereet ai 7aga tania bazak allah 7'airan w rabian m3ana

 

Post a Comment

<< Home

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License.